Hoe effectief ben jij eigenlijk?
3 maart 2021
Marie-Louise Dechesne en Robert de Muralt
Ik was kort geleden in gesprek met Karel. Hij vond het heerlijk om vanuit huis te werken, want het gaf hem veel vrijheid. Maar hij merkte ook dat hij de structuur miste. Soms zat hij tot ’s nachts 4 uur te werken en dan was hij wel heel effectief, maar de volgende dag een stuk minder…
Het lijkt of de effectiviteit toeneemt…
De effectiviteit van veel vergaderingen is toegenomen sinds we meer online vergaderen, vertelde een HR manager mij. Dat is ook niet gek, we overleggen functioneler online, er zijn minder overleggen nodig en het kan korter. Een andere manager vertelde me dat overleggen waar hij anders een uur voor moest rijden nu vaker konden plaatsvinden en meer mensen schoven aan omdat het minder reistijd kost. Iets nieuws leren gaat sneller omdat er zoveel online wordt aangeboden en je via de chat veel effectiever vragen kunt stellen. En als Nederland stonden we al zo hoog op de lat van efficiënt werken.
En wat is de prijs?
Dezelfde HR manager vertelde me dat MT’s en directies meer werkdruk ervaren omdat ze van de ene online vergadering naar de ander gaan. Tussendoor is er vaak geen tijd voor een informeel gesprek of even kunnen reflecteren op wat er besproken is. Want de volgende staat al weer gepland. Sommigen hebben pas na 21 uur tijd om te wandelen, omdat ze dan pas klaar zijn met hun mail en avondeten. Maar nu dit niet meer kan, is de verleiding groot om dan op social media te gaan zitten of even tv of je Netflix serie te kijken voor het slapen gaan. Zo sta je voortdurend ‘aan’ en er is weinig tijd voor ‘echte’ ontspanning zoals wandelen, sporten of een boek lezen. Herkenbaar?
En hoe betrokken ben je nog?
Want stel nu dat je al bijna een jaar voornamelijk thuiswerkt, ben je dan nog steeds in staat en voldoende fit om al je afspraken na te komen? Heb je voldoende tijd om je met strategische zaken bezig te houden? Hoeveel tijd houd je nog over voor de ‘echte’ gesprekken met je medewerkers zodat je hen betrokken houdt? En ik kan me voorstellen dat de kwaliteit van je beslissingen regelmatig minder is omdat je onder druk beslissingen moet nemen en/of er te weinig tijd is om met je collega’s te sparren.
De lange termijn effecten
Op korte termijn lijkt de effectiviteit misschien te zijn toegenomen. Maar het ziekteverzuim en het burn-out percentage is de laatste maanden weer flink aan het stijgen. Dit betekent dat met nog minder mensen of met nog meer inhuur hetzelfde werk gedaan moet worden. Verder is het plezier in werk bij veel mensen een flink stuk gedaald is omdat het werk saaier is geworden (veel werk doen op dezelfde plek), minder informeel contact met collega’s (minder stoom kunnen afblazen, minder humor tussendoor) en mensen moeten zich vooral zelf motiveren en ontvangen minder inspiratie van anderen. Onderlinge samenwerking in MT’s en directies kunnen nog meer onder druk komen te staan omdat minder wordt uitgesproken en minder overlegd wordt. Veel organisaties zijn aan het overleven. Dit zal allemaal effect hebben op de lange termijn.
Wat kun jij doen om effectief en betrokken te blijven?
Hierbij een aantal ideeën. Onderzoek met collega directie- en MT-leden hoe je (fysiek) het gesprek met elkaar kunt voeren of jullie qua richting van de organisatie nog wel op dezelfde lijn zitten. Ga 1 op 1 met je collega’s wandelen (of samen een plek op kantoor zoeken) en vraag elkaar hoe je in de wedstrijd staat en wat er nodig is om goed te blijven functioneren en beter grenzen te stellen aan wat je doet en wanneer. Onderzoek bij je medewerkers hoe je hen betrokken kunt houden en wat ze hiervoor nodig hebben. En als er zaken niet lekker lopen, pak dit vooral direct op en wacht niet totdat….Wees creatief in het vinden van oplossingen en locaties. Voorkom dat je in een soort tunnel terecht komt waarbij je geen perspectief meer ziet en alleen nog maar aan het werk bent.
Ga staan voor wat jij belangrijk vindt
De gezondheid van je team en jezelf zou voorop moeten staan in plaats van het (blijven) volgen van allerlei regels/procedures of het behalen van een wellicht achterhaald doel. Creëer ruimte en tijd voor wat jij belangrijk vindt als directeur/manager! Dit zal zowel jou als de organisatie ten goede komen.
Met Karel voeren we gesprekken om zelf meer structuur te creëren, doorbreken we zijn ’tunnelvisie’ waarin hij terecht was gekomen en hebben we via de BASc® effectiviteitsmeter in kaart gebracht waar hij voor staat en waar mogelijkheden liggen om zijn effectiviteit te vergroten. Hij heeft concrete handvatten gekregen en hoeft geen nachten meer door te werken…
Ben jij benieuwd hoe effectief je als directeur/manager bent en hoe je met minder moeite betere resultaten kunt behalen? Bel of mail ons, we denken graag met je mee. En klik hier voor meer informatie.